KARTKA Z (NASZEGO) KALENDARZA

STEYR 80A I ZETOR 2011

W lipcu w naszym kalendarzu goszczą dwa ciągniki. Choć są to kompletnie różne maszyny, to w kontekście naszej firmy łączy je fakt, że oba oczekują na renowację. 

Steyr 80A był produkowany w latach 1950-1956. W sumie fabrykę opuściło 14357 sztuk. Cechą charakterystyczną tego modelu jest wysoki prześwit, który uzyskano dzięki 36" tylnym kołom (8-36"). 1-cylindrowy silnik generował 15 KM mocy przy 1600 obr/min. Skrzynia biegów 4+1 (w opcji biegi pełzające) pozwalała uzyskać prędkość 16 km/h. Nasz egzemplarz został fabrycznie dodatkowo wyposażony w tylny podnośnik.

Zetor 2011 to następca modelu 25A/K. Wraz z ciągnikami 3011 i 4011 należał do grupy UR I, w której wszystkie modele dysponowały identyczną skrzynią przekładniową, mostem, hydrauliką i osiami. Co ciekawe, na każdy cylinder przypada oddzielna głowica, co znacznie ułatwiało ich wymianę. 2-cylindrowy silnik dostarczał moc 23 KM, a skrzynia biegów 10+2 pozwalała na uzyskanie prędkości 21 km/h. W latach 1963-1967 z taśmy produkcyjnej w Brnie zeszło 7349 sztuk tego modelu (wraz z jego gąsienicową wersją). Ciągniki trafiały do użytkowników na rodzimym podwórku producenta oraz do krajów Europy Zachodniej. Nie eksportowano ich do Polski, gdyż w tamtym czasie stanowiły konkurencję dla dwóch modeli Ursusa. Nasz egzemplarz pochodzi z Holandii.